tiistai 7. tammikuuta 2014

Terveen paperit

Eräänä päivänä kuntosaliltani soitettiin, että jokainen salin jäsen saa ilmaiseksi kehonkoostumusmittauksen. Olin heti innoissani ja varasin ajan siltä istumalta. Kotona kerroin miehelle tästä ja hän nauraen kysyi, että nappaako mittaaja minua jenkkakahvasta sormilla kiinni ja ilmoittaa, että vähän on tässä tätä ylimääräistä. En tiennyt yhtään minkälaisesta toimenpiteestä olisi kysymys vaan lähdin avoimin mielin kohti seikkailua. Vähän hirvitti, koska on helpompi elää tietämättömyydessä kuin tietää, että maksan ympärillä on senttitolkulla rasvaa.

No, mittaus ei ollut minkäänlainen mitä olin osannut kuvitella. Tänään salilla ilmoittauduin infoon josta mukava työntekijä passitti minut pieneen koppiin ja käski riisua kengät ja sukat. Sitten menin seisomaan vähän vaakaa muistuttavaan laitteeseen, jossa oli kromin väriset anturat. Siitä vekottimesta lähti kehooni elektroneja, elektrolyyttejä, elektroniikkaa.. Jotain! Mikä mittasi mistä on pienet syhit tehty. No minuthan oli tehty ihan kivasti, huomattavasti paremmin kuin osasin kuvitella! Kehossani on 14 kg läskiä, 40 kg lihaksia ja 2 kg luita! (Mitäh, onko luut onttoja? Eikö enää saakaan sanoa, että en ole ylipainoinen vaan minulla on painavat luut?) Ja puolet kehostani on nestettä, tarkalleen 51,9 % (ja olen melko varma, että ihan kaikki ei mahdu korvien väliin).


Asia joka minua eniten kiinnosti, oli Visceral fat rating, joka kertoo rasvan määrän sisäelinten ympärillä. Olen kärsinyt korkeasta kolesterolista, joten olin melko varma, että tämä luku on minulla liian korkea. Googletin raja-arvot, jotka ovat jonkun lähteen mukaan: terveellinen 1–12 ja epäterveellinen 13–59. Minulla tämä lukema oli 2! Jee, lisää jäätelöä, suklaata, pullaa, viimereitä, kermavaahtoa, voita ja kaikkea!

Olipa avartava kokemus ja olin siitä niin innoissani, että halusin tulla jakamaan sen teillekin. Nyt jos käyn reippaasti salilla muutaman kuukauden, nuo tulokset voivat muuttua jonkin verran. Aion mennä uudestaan ja asetan nyt kaikkien kuullen tavoitteeksi, että lihakset kasvavat ensi kertaan mennessä edes vähän. (Nyt muskeleita oli tarkalleen 40,4 kg 57,2 kg painostani, joka on keskiverto tämän ikäiselle naiselle.)

Tammikuussa usein alkaa kaikenlaiset kuntokuurit, haastan nyt kaikki teidät mukaan! Asettakaa tavoitteet ja taistelkaa niitä kohti, kyllä me onnistumme <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

.:| Kommentit ilahduttavat aina! |:.